Menu Zavrieť

Akčný plán otvoreného vládnutia

Akčný plán je základom účasti miestneho člena OGP v Partnerstve pre otvorené vládnutie. Skladá sa zo súhrnu otvorenej strategickej vízie miestnej samosprávy plus súbor záväzkov, ktorých cieľom je inštitucionalizovať túto strategickú víziu v rámci jurisdikcie.

Akčný plán musí byť výsledkom procesu spoluvytvárania, v ktorom zúčastnené strany z verejnej správy a mimovládneho sektora spoločne pracujú na strategickej vízii a sprievodných záväzkoch na podporu transparentnosti, zodpovednosti a účasti verejnosti počas obdobia platnosti akčného plánu.

Kľúčové prvky akčného plánu sú tieto:

Obdobie akčného plánu: Akčné plány musia byť v súlade s funkčným obdobím miestnej samosprávy. To znamená, že sa začína vtedy, keď jurisdikcia vstúpi do OGP Local a musí sa skončiť najmenej dva (2) mesiace pred koncom funkčného obdobia súčasnej administratívy. Toto musí byť jasne uvedené v čase predloženia akčného plánu. V prípade jurisdikcií bez volieb môže obdobie akčného plánu zodpovedať obdobiu strednodobej stratégie súčasnej vlády alebo si  jurisdikcia môže vybrať obdobie od jedného do štyroch rokov.

Komponenty: Akčný plán pozostáva zo:

  • Zhrnutie strategickej vízie otvorenej miestnej samosprávy, ktorá načrtáva dlhodobú víziu a zásady otvorenej samosprávy a ciele, ktoré plánuje jurisdikcia dosiahnuť počas obdobia akčného plánu. Okrem toho musí opisovať mechanizmy zapojenia mimovládnych zainteresovaných strán počas obdobia akčného plánu, ako aj nezávislý monitorovací orgán. Strategická vízia miestnej otvorenej verejnej správy môže byť novovytvorená alebo môže byť revíziou existujúcej vízie.
  • Prvých päť záväzkov, ktoré predstavujú konkrétne, merateľné opatrenia, ktorých cieľom je realizácia strategickej vízie miestnej otvorenej samosprávy. Všetky záväzky musia byť vypracované v procese spoluvytvárania a po ich úplnej implementácii ich musí vyhodnotiť monitorovací orgán.

Počet záväzkov: Akčné plány v rámci OGP Local môžu mať v každom okamihu až päť záväzkov pre jednotlivé jurisdikcie, alebo až 12 záväzkov pre spoločné akčné plány. Po úplnom splnení záväzku je potrebné ho posúdiť a je možné spoločne vytvoriť nový záväzok a zahrnúť ho do akčného plánu, pokiaľ sa dá úplne splniť počas zostávajúceho obdobia akčného plánu.

Jazyk: Akčné plány musia byť predložené podpornej jednotke OGP v angličtine, aby sa zabezpečilo, že sa ľudia z miestnych jurisdikcií za hranicami môžu dozvedieť o reformách otvoreného vládnutia.

Po uzavretí akčného plánu budú mať miestni členovia OGP medzi ukončením jedného akčného plánu a predložením ďalšieho maximálne štyri (4) mesiace. Počas tohto obdobia musí člen spoluvytvárať novú miestnu strategickú víziu otvorenej vlády a počiatočné záväzky.

Formát a obsah

Akčný plán sa predkladá elektronicky prostredníctvom online formulára. Bude sa skladať z dvoch častí: i) strategickej vízie miestnej otvorenej samosprávy a ii) jednotlivých záväzkov. V tomto čase môže samospráva predložiť aktualizovaný list o podpore.

Strategická vízia miestnej otvorenej samosprávy

V tejto časti akčného plánu sa stanoví strategická vízia, ktorou sa bude riadiť činnosť samosprávy počas celého obdobia platnosti akčného plánu. Mala by vychádzať z politických zásad, usilovať sa o dosiahnutie dlhodobých výsledkov a určiť strednodobé výstupy.

Strategická vízia miestnej otvorenej verejnej správy si vyžaduje inkluzívny proces, aby sa zabezpečila "účasť" kľúčových aktérov v rámci verejnej správy aj mimo nej. Na zabezpečenie takejto podpory sa na vypracovaní alebo zdokonalení strategickej vízie miestnej otvorenej samosprávy musia podieľať všetky relevantné zainteresované strany, najmä občania a organizácie občianskej spoločnosti. V súlade s tým musí strategická vízia opisovať proces jej vypracovania alebo zdokonaľovania - vrátane miery a výsledkov účasti verejnosti - a spôsob organizácie miestneho člena OGP na zabezpečenie nepretržitého zapojenia mimovládnych zainteresovaných strán do vypracovania a plnenia záväzkov. Nakoniec musí obsahovať aj celkové informácie o činnostiach, ktoré sa budú počas tohto obdobia vykonávať na monitorovanie a zverejňovanie pokroku, vrátane určeného monitorovacieho orgánu.

Úspešná strategická vízia otvorenej miestnej samosprávy by mala poskytnúť celospoločenský pohľad na otvorenú verejnú správu a zamerať sa na významné priority otvorenej verejnej správy a ambiciózne reformy, ktoré sú relevantné pre hodnoty OGP, ako sú transparentnosť, verejná zodpovednosť, účasť verejnosti a technológie a inovácie:

  • Transparentnosť: Vládou uchovávané informácie (vrátane informácií o činnostiach a rozhodnutiach) sú otvorené, komplexné, včasné, voľne dostupné verejnosti a spĺňajú základné štandardy otvorených údajov (napr. nespracované údaje, strojová čitateľnosť), ak to formáty umožňujú.
  • Verejná zodpovednosť: Zavedené pravidlá, predpisy a mechanizmy vyzývajú vládne subjekty, aby zdôvodnili svoje konanie, konali na základe kritiky alebo požiadaviek, ktoré sú voči nim vznesené, a prijali zodpovednosť za neplnenie zákonov alebo záväzkov.
  • Účasť a zapojenie verejnosti: Vlády sa snažia mobilizovať občanov, aby sa zapájali do verejnej diskusie, poskytovali príspevky a prispievali k tomu, aby viedli k pružnejšej, inovatívnejšej a efektívnejšej správe vecí verejných.
  • Technológie a inovácie: Vlády uznávajú význam poskytovania otvoreného prístupu občanov k technológiám, úlohu nových technológií pri podpore inovácií a mnohé výhody zvyšovania ich kapacity. Technológie a inovácie nemôžu byť samostatnou zásadou, ale musia podporovať predchádzajúce tri zásady.

Strategická vízia a súvisiace záväzky musia byť ambicióznym reformným programom, ktorý rozširuje vládu nad rámec jej súčasného stavu praxe a výrazne zlepšuje súčasný stav posilnením transparentnosti, zodpovednosti a účasti verejnosti na správe vecí verejných. Prostredníctvom svojho akčného plánu sa zúčastnené vlády môžu rozhodnúť iniciovať novú strategickú víziu otvorenej vlády a iniciatívy alebo zlepšiť existujúcu víziu a prebiehajúce reformy. V oboch prípadoch by mali miestni členovia OGP preukázať jasné zlepšenie oproti súčasnému stavu praxe.

Záväzky

V tejto časti akčného plánu sa stanoví strategická vízia, ktorou sa bude riadiť činnosť jurisdikcie počas celého akčného plánu. Táto časť akčného plánu pozostáva z podrobného opisu záväzkov otvoreného vládnutia. Tieto záväzky predstavujú konkrétne krátkodobé iniciatívy na dosiahnutie strednodobých výsledkov uvedených v strategickej vízii miestnej otvorenej verejnej správy. Každý záväzok musí jasne identifikovať problém, ktorý sa snaží riešiť, očakávaný výsledok záväzku, míľniky a termíny realizácie, dostupné zdroje a organizácie zodpovedné za realizáciu záväzku.

Plán musí obsahovať konkrétne, časovo ohraničené a merateľné záväzky, ktoré sú:

  • Relevantné: Zúčastnené vlády by mali zabezpečiť, aby každý záväzok zahrnutý v akčnom pláne jasne presadzoval jednu alebo viacero hodnôt otvorenej vlády, ktorými sú transparentnosť, zodpovednosť, účasť a inklúzia a technológie a inovácie.
  • Konkrétne: Záväzok presne opisuje problém, ktorý sa snaží riešiť, činnosti, ktoré zahŕňa, a očakávané výsledky.
  • Overiteľné: Na zabezpečenie zodpovednosti za plnenie záväzku je potrebné, aby bolo možné preukázať, že záväzok bol splnený. To znamená, že monitorovací orgán a občania môžu skontrolovať stav záväzku. Záväzky sa budú posudzovať, či sú overiteľné.
  • Odpovedateľné: V záväzku je jasne uvedená hlavná agentúra zodpovedná za jeho realizáciu, prípadne koordinačné alebo podporné agentúry a v prípade potreby aj ďalší partneri z občianskej spoločnosti, multilaterálneho alebo súkromného sektora, ktorí majú úlohu pri realizácii záväzku.
  • Časovo ohraničené: V záväzku je jasne uvedený dátum jeho ukončenia, ako aj dátumy míľnikov, referenčných hodnôt a iných možných termínov.

Záväzky by mali trvať minimálne jeden kalendárny rok, ale môžu zahŕňať aj celé obdobie akčného plánu. Po úplnom splnení záväzku ho musí posúdiť monitorovací orgán a nový záväzok môže byť spolu-vytvorený a zahrnutý do akčného plánu, pokiaľ sa môže v plnom rozsahu splniť počas obdobia akčného plánu.

Implementácia akčného plánu

Po predložení akčného plánu sa začína skutočná práca: Realizácia. V tejto fáze existuje niekoľko možností. Bežný postup: vláda, resp. samospráva, implementuje, občianska spoločnosť kritizuje. Alebo verzia, v ktorej obe strany budujú partnerstvo, spolupracujú, vytvárajú priebežné koordinačné mechanizmy a využívajú vzájomné odborné znalosti. Treťou možnosťou je hybrid, keď niektoré organizácie pôsobia vo vnútri a niekoľko ďalších zvonka vyvíja úsilie v oblasti monitorovania.

Podklady: OGP Local Handbook

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *